čtvrtek 3. září 2009

Můj quest pro Baldur’s Gate

Ani nevím, kde jsem získal takovou touhu zahrát si v dnešní době stařičkou sérii Baldur’s Gate. Možná to bylo tím, že jsem měl kamarády, kteří to hráli a donekonečna to hypovali, jelikož to byla jejich nejoblíbenější hra všech dob. Možná to bylo kvůli jednomu kamarádovi, s kterým jsme hrávali Dračí doupě a on mě přesvědčil, že Baldur’s Gate je Dračáku velmi podobná a jelikož jsem dříve byl do Dračího doupěte blázen, tak jsem si byl jistý, že mě BG bude nesmírně bavit. Tak jako tak jsem si to chtěl strašně zahrát.

image

Začal jsem se tedy rozhlížet po krámech, kde by BG mohli mít. Mohl jsem se přetrhnout, ale nikde to neměli skladem. Pár e-shopů to pořád mělo v nabídce, ale když jsem jim psal, tak jsem vždycky dostal stejnou odpověď – není skladem a datum doručení není známo. Později jsem zjistil, že je to tím, že Black Isle Studios, distributor série Baldur’s Gate, v roce 2003 zkrachoval. Kurňa. Zkoušel jsem další postupy a způsoby, jak se zmocnit mého budoucího miláčka. Pomatuji si i, že jsem ve své naivitě napsal Gabe Newellovi e-mail, že bych rád viděl BG v Steam Storu. :) Taky jsem od někoho dozvěděl, že Levné knihy dříve prodávaly Baldur’s Gate Compilation za pár babek, ale už je to všechno vyprodané. Hmm…

Nakonec jsem se Baldur’s Gate pokoušel sehnat necelý rok. Osudový den nastal asi před rokem a půl, kdy jsem ještě žil v Rusku. Najednou jsem narazil na to, že nějaký malý a neznámý e-shop má 10 kusů Ultimate Dungeons & Dragons, což byla sběratelská edice, která obsahovala celou sérii BG, IWD, NWN1 a další hry do počtu ze světa Forgotten Realms. Jakmile jsem to zjistil, ihned jsem běžel zeptat se rodičů, kdy jedou do Česka, abych to v tu dobu mohl objednat a oni by to vyzvedli na poště a odvezli. Rodiče bohužel se mnou nesdíleli moje sympatie ke hře a marně jsem se jim snažil vysvětlit, jak moc si to přeju. Když jsem jim sdělil, že kolekce obsahuje 13 her, z nichž každá má potenciál mi vystačit na desítky, ba až stovky hodin, definitivně mi to zatrhli. Máma má typickou averzi proti hrám a nezajímalo ji, že si to chci koupit za svoje peníze. Znáte ty chvilky, kdy rodiče nepovolí i přesto, že se jim něco snažíte skoro beznadějně vysvětlit? Hru jsem si ani nemohl objednat, aniž by se o tom dozvěděla mamka, protože veškerá pošta šla z ČR do Ruska přes ní.

Jak je tohle možné? Jak to, že skoro po roce horlivého a odhodlaného pátrání po klenotu mezi hrami mi mamka jednoduše řekne ne? Ne, nesebral jsem se a nezastřelil rodiče jako David Peric a další šílenci a jak už asi očekáváte, že tento příběh bude zakončen. :D Začal jsem se k rodičům chovat abnormálně laskavě¨, ochotně a dobrotivě, až jsem asi po měsíci v slunečný den v zoo zkusil svoje štěstí znovu. Nakonec to táta odkývnul, zdálo se mi dokonce, že si ani nepamatuje, že by mi to někdy zakázal. Naštěstí zbývalo posledních pár kusů a já jsem to stihl objednat v čas. Kolekci jsem tedy nakonec za 1300 Kč koupil, dostal, rozbalil, nainstaloval, a pařil, pařil, pařil…

Baldur’s Gate nakonec splnila všechny moje očekávání, i přes starou grafiku jsem se do toho ihned ponořil a potom jsem už jenom obdivoval mistrovské dílo.

Bohužel se mi BG 2 asi v polovině sekla. Sekla se, a nešla odseknout. Šlo o to, že mi program spadl vždy, když jsem se dostal do jedné oblasti. Byl jsem nešťastný, nemohl jsem pokračovat. Zkoušel jsem snad všechno – samozřejmě hledání patchů, různé grafické rozlišení apod. Asi půl roku jsem BG nehrál, až jsem to toto léto po dlouhé době zkusil – a hle, ono to zase běží! Stejně jako jsem minulý rok na chatě u prarodičů hrál (na notebooku) Baldur’s Gate, tak jsem tam tentokrát hrál Baldur’s Gate 2. Shadows of Amn jsem dohrál na chatě, Throne of Bhaal později v Indonésii. BG je rozhodně moje nejoblíbenější série her.

Mimochodem, teď se Ultimate Dungeons & Dragons prodává za $200!

image

7 komentáře:

Pes Filipes řekl(a)...

Myslím, že stáhnout si pirátskou verzi hry která je k nesehnání, není nijak závažný zločin. Vždycky se můžeš ohradit tím, že onen titul byl prostě k nesehnání nebo se již neprodává, bez toho aniž bys usínal s pocitem že máš na rukou krev nevinných programátorů. Každopádně gratuluju k výslednému zakoupení té kompilace, byl to jistě výhodný nákup.

Redsnake řekl(a)...

Taky bych řekl, že shánět hru od zkrachovalého herního studia za každou cenu legálně je zbytečný. BG má tuna lidí, stačilo by se zeptat a někdo by ti to určitě dal (i kdyby pálenku).

Já osobně jsem hrál jen BG I a bylo to parádní, pak ještě taky Icewind dale. BG II jsem jen rozehrál a Icewind Dale 2 mám doma dokonce snad originálku a ještě jsem to nehrál.

dteiml řekl(a)...

Po nějaký době hledání jsem se to pokusil stáhnout, ale prostě se mi nepodařilo najít torrent, kterým bych to stáhl, protože o BG je dneska malý zájem. Navíc já jsem se o tom krachu Black Isle dozvěděl až hodně pozdě, takže já jsem celou dobu očekával, že to někde najdu. No a půjčení od kamarádů bylo taky těžké, protože jsem žil v Moskvě (a tito kamarádi byli Češi). Navíc snad ani nebyl člověk, který by to za tu dobu neztratil / někomu nepůjčil a ten mu to nevrátil / nesmazal z PC pokud to měl stáhnutý a zároveň měl kompletní sérii včetně datadisků. Nelegální cestou by to hold bylo taky těžký.

Dalighost řekl(a)...

Pekne - tvuj odhodlany quest za ziskanim BG ve me po letech vyvolal touhu konecne si tuhle vec zahrat :) Diky.

Jo a jestli kvuli tomu vcas nedokoncim diplomku, vim na koho svalit vinu ;)

Art-c řekl(a)...

hry od Black Isle studios jsou pre mě naprosto nevymazatelnou částí měho života :-), mám doma poctivě nasbírané originálky do poslendího kusu :-). Překvapivě asi nejhezčí vztah mám k serii Icewind Dale... To byly ještě doby kdy hry pro mě nebyly jen zábavou ale žil sem s nimi, a že tyhle tituly sou přesně k tomuhle stvořený... perfektní zápletky, příběh, postavy... atd atd, zase bych psal co už tu bylo popsáno nespočetkrát.
určitě blahopřeju že si se nakonec k nečemu podobnýmu jako UltimateDnD dostal, protože sehnat něco podobnýho bude těžší a těžší.
Ale abych taky reagoval na předchozí komentáře... Pokud jiná možnost není, určitě bych nebral jako nemorální si hru nelegálně stáhnout, když už není k sehnání... ale zrovna na příkladu těchto her (BG, IwD, atd.) na sobě vidím proč je krásný si kupovat originálky. Pokaždý když du kolem svý "vytrínky se vzpomínkama" :-) mrknu na ty krabice, který pro mě znamenaly tolik, hned se vrátim v čase a prostě víte jak to myslim, nostalgie a tak :-).
Takže pokud existuje šance je sehnat určitě stojí za to nepřestávat hledat, jako si to udělal ty :-)

Anonymní řekl(a)...

Jesli se ti libil Bg, tak je pro tebe povinost Planescape: Torment. Je to ta NEJlepsi, NEJuzasnejsi NEJdokonalejsi NEJNEJ NEJ hra.. Urcite ne pro vsechny, ale pro lidi co maji radi Bg, tzn dokonaly pribeh a dokonalou atmosferu je to NUTNOST. Procti nejaky recenze, urcite te to namlsa a budes mit dalsi rok co schanet=)

dteiml řekl(a)...

Planescape Torment prakticky nejde legálně sehnat, takže bych to musel stáhnout. Ale jo, někdy si na to určitě čas udělám, chválí si to hodně lidí.

Okomentovat