úterý 5. května 2009

EA Sports

Neustále všichni kritižují mentalitu EA Sports. Argumentují, že hry by měly být inovační a že je špatně, že EA Sports vydává velmi stejné hry každý rok. Jenže jsou EA Sports vlastně tak špatní? Nesnaží se jenom uspokojit poptávku po sportovních hrách?

Velkou roli v herním průmyslu hrají peníze. Úkol kvalitních producentů není vymyslet kvalitní a zábavnou hru, ale spíše navrhnout hru, která se bude co nejlépe prodávat. Proto se také může zdát koncept vydávat stejnou hru každý rok velmi úspěšný. Když se koukneme na prodeje nových IP od EA (Dead Space i Mirror’s Edge mají oba dva společné prodeje na obou konzolích něco přes jeden milion), je vidět, že se jim nevyplatí vytvářet cokoliv jiného. U sportovních her je náklad minimální a prodeje výrazně lepší (FIFA 08 společně na všech konzolích přes 8 milionů) než u risikovějších her. Takové prodeje samy o sobě něco říkají – že existuje publikum, které je ochotno za tyto hry platit, že po nich existuje poptávka. Jsou tedy EA Sports vlastně úspěšní businessmani, kteří dobře odhadli trh a teď uspokojují žádosti svých zákazníků?

Na druhou stranu je toto přesně to, co by měla být jejich priorita? Tím, že se zajímají pouze o peníze se stávají příklady komercialismu, což popírá základní myšlenku umění. K čemukoliv, co vytvoříme, bychom měli mít nějaký vztah a dát do toho část sebe, svůj otisk. Kolotoč ročníků FIFA, NHL, Madden NFL apod. toto neumožňují. Peter Molyneux jednou řekl, že by ze všeho nejraději pracoval na sportovní hře, protože je tam oproti jiným žánrům obrovský potenciál pro inovaci. Pro distributory jako je EA Sports a 2K Sports je ale levnější a jistější vydat každý rok tu stejnou hru pro to stejné publikum a doufat, že budou mít stejné zisky.

Jak tedy zní odpověď k počáteční otázce? Jako obvykle neexistuje jednoznačná odpověď. Je to dilema, jestli jsou hry pořád produkty na milionový zisky, nebo jestli pokročily a obsahují kreativní tvorbu vývojářů. Jsou lidi z EA Sports businessmani, kteří dobře odhadli trh a vědí jak vytěžit peníze? Nepochybně. Měly by ale dál brzdit vývoj jiných her, které se snaží přinést nový obsah a nové zážitky? Ne.

2 komentáře:

RedBarDragon řekl(a)...

Hry berou jako umění bohužel hlavně nezávislí tvůrci indie nebo freeware her. Na celém průmyslu je to hodně vidět a právě proto mě v poslední době tak baví konzole - člověk nepotřebuje kdovíjak nabušený HW a přitom se zabaví stejně, jako u počítačových her, ne-li více.

On ten problém je ještě hlubší - tvůrci her dělají hry stále více realistické (a spousta hráčů na to slyší) a tím ženou výš nejen hardwarové nároky, ale zejména dobu vývoje hry. Vyvíjet dva roky hru, která si pak na sebe nevydělá je dost zásadní problém a po několika málo takových projektech se většinou firma položí. Proto je i pr EA jistější vydávat pořád stejné hry jen s minimálními změnami. Riskovali třeba se Spore a jak to dopadlo? Will Wright je vizionář typu Molyneauxe a oba mají stejný problém - dobré a inovativní nápady, které ale neumí zpracovat do kvalitních her. Black and White byla super hra, ale hlavně proto, že nabízela něco, co tu do té doby nebylo. Jinak kulhala ve spoustě ohledů. Spore jsou na tom podobně - nápad je to super, potenciál je v něm nekonečný, ale finální zpracování je v podstatě soubor miniher a k tomu obrovský editor.

dteiml řekl(a)...

Souhlasím, ale v článku jsem se snažil předložit obě strany mince - někdo může EA Sports vnímat jako ty (vyrábějí pořád ty samé hry, protože jim to vynese nejvíce peněz), ale někdo zase tak, jak jsem psal v článku (když si to lidi kupují, tak to znamená, že o to mají zájem. EA Sports pouze trhu dodává nabídku tam, kde je poptávka. Proto tyto recyklace her nejsou vina EA Sports, ale spíše zákazníků.)

Okomentovat