Téměř v každém RPG si hráč vybírá někdy kromě vzhledu, jména a rasy také povolání. Výběrem profese si hráč určí, jakým stylem chce hrát. Někdy se však stane, že hra hráči nedá jasnou představu o možnostech a potom lituje svého rozhodnutí. Proč se tomu tak děje a jak tomu předejít? V první části se podíváme na to, co všechno může ovlivnit hráčovo rozhodnutí a co se stane, když si nevybere správné povolání. (Tento článek stojí podobně jako Středověk na pomezí mezi elektronickými RPG a papírovými stolními hrami na hrdiny.)
Jeden z důležitých prvků RPG a výhod, který tento žánr má oproti ostatním, je, že výběrem povolání si také většinou vybíráme složitost hry. Zatímco náplní hraní bojovníka je pouze zabíjet nepřátele a někdy najít novou artifaktovou zbraň či brnění, zloději a čarodějové ve většině RPG mají rozmanitější možnosti za cenu toho, že je hra komplikovanější. U mága strávíte více času přemýšlením nad vývojem postavy, od plánování, po výběrem specializace (magie časoprostorová, iluzionistická, materialistická…) až po výběrem jednotlivých kouzel a zaklínadel. Více možností je také jeden z důvodů, proč si většina hard-core hráčů v RPG vybírá mága (soudím podle lidí, které znám).
Kromě komplexnosti hry si také většinou vybíráme obtížnost v různých fázích hry. Je známé, že bojovník je silnější než mág ze začátku hry, ale ke konci je mnohem silnější čaroděj. Toto nepsané pravidlo se objevilo už v prvních papírových RPG - Dungeons & Dragons a trvá až do dnešních dob. Toto je důležitým faktorem při výběru povolání, protože psychologie člověka je taková, že v tomto případě většinou zvolí druhou možnost. Řekne si, že začátek hry nějak přežije, a potom bude "überpower".
Velmi důležitou roli také (bohužel) hraje relativní síla povolání. Většina lidí (bohužel) chce hrát za nejsilnější postavu a být "überpower" od začátku do konce. Proto také na internetu hledá porovnání mezi jednotlivými povoláními. Dobrý příklad jsou Pokémoni, kde neznám nikoho, kdo by si před výběrem startera nezašel na Serebii nebo na podobnou stránku, aby zjistil, jaký je silnější. Vždycky se samozřejmě dozví, že jsou vyvážené a že to záleží hlavně na preferencích hráče, ale i přesto to příště zkusí. Co kdyby…
Co se tedy stane, když si hráč povolání nezvolí rozumně? Když si nezkušený hráč vezme elementalistu a ztratí se už v popisech kouzlech. Když si hráč vezme nebojového kouzelníka a neví, že před tím než potká nějaké parťáky-bojovníky do družiny, tak se bude muset probít několika desítky nepřátel (můj případ na začátku Baldur’s Gate). Hra ho "overwhelm"uje, jak by řekli Američani – hromadou různých čísel a hodnot hráče zmate a ten se v ní nebude orientovat. Je potom dost pravděpodobné, že nebude schopen překonat některé překážky ve hře, což bude vést k další frustraci. Konečný výsledek bude to, že hráč se hrou nadobro sekne. To všechno kvůli špatné volbě na začátku hry.
Výběr povolání je v RPG velmi složitá a podstatná věc, protože povolání má obrovský vliv na celkový prožitek ze hry. Povolání také určí herní styl, tempo, míru akce a hlavně složitost a obtížnost hry. Když si hráč zvolí nesprávné povolání, bude ho buď velmi nudit, nebo bude pro něj moc komplikované a on se ve hře ztratí.
16 komentáře:
Hele Doome (jestli ti teda muzu rikat Doome bez cisla, pac bych te nerad o neco podstatneho oklestil - jako treba... o cislo a tak), me se fakt zda (a uz jsme o tom jednou mluvili), ze 90 % vseho co napises je konstatovani naprosto zjevnych skutecnosti a pravd, ktere si pro svou zrejmou banalitu vlastne ani nezaslouzi konstatovat.
Jako treba ze vyber povolani je dulezitej, ovlivnuje narocnost a kdyz ho clovek posere, ma ze hry prd. ... Osobne bych rek, ze to kazdej tak nejak ve skrytu duse tusi. Ze to asi bude jak rikas. Je to jako venovat dvoudilny clanek o 2000 slovech tomu, ze kdyz je vedro, roztece se ti zmrzlina. To by s tim taky jeden "na dobro seknul".
Dalighost: Jasně, ale ne všichni si třeba uvědomují, že výběrem povolání si prakticky vybírají komplexnost hry. Navíc první část je spíše takové intro - proč si špatně vybere a co se stane, když si špatně vybere? Druhá část už bude zajímavější - metody z různých her zkombinováno s mými nápady, jak této frustraci předejít.
Ale jinak vím co myslíš a rozhodně to vezmu v potaz při výběru témat příštích článků.
Právě to, že výběr povolání ovlivňuje komplexnost hry, je docela jasné, ne? Když budeš hrát za bojovníka v Baldur's Gate, přijdeš k potvoře a budeš ji mlátit. Jednou za čas dáš pauzu, vypiješ lektvar a mlátíš dál. S mágem je to o stylu: Pauza - kouzlo - pauza kouzlo. A když třeba zakouzlíš nevhodné kouzlo, nic protivníkovi neuděláš... Takže tam toho přemýšlení je jasně o moc víc a to si podle mě opravdu uvědomí většina lidí už při tvorbě postavy
Dragon: Já jsem jenom říkal svůj názor - jestliže se mnou souhlasíš, tak to můžeš vnímat jako fakt. To ale neznamená, že si to myslí všichni. Mohl tu například někdo napsat, že si nemyslí, že by hraní za bojovníka bylo o něco jednodušší než hrát za mága. A jinak jasné to pro tebe může být, ale to opět neznamená, že si to uvědomují všichni.
Už když se podíváš na tvorbu postavy v Baldur's Gate, je tam v případě mágů o jeden krok víc - výběr kouzel, které postava umí. A pak si člověk musí ještě vybrat kouzla, které se postava naučí a ta jsou aktivní. Zbytek je jen ve spelbooku. Už z toho musí být každému jasné, že hraní za mága je o něco komplikovanější, než za bojovníka.
Dragon: Ale vždyť povolání si vybíráš ještě předtím než jednotlivá kouzla. Jinak že je komplexnější hrát za mága než za bojovníka může být fakt pro mě, tebe a Dalighosta, ale to pouze znamená, že sdílíme názor a ne, že je to nějaká centrální pravda. Jak jsem už říkal, někdo by mohl např. argumentovat, že hrát za bojovníka je těžší.
Ano to je fakt, ale kouzla si vybíráš ještě PŘED vstupem do hry. Čili ještě než začneš hrát, uvidíš, že tam ty kouzla jsou a nebude to tak jednoduché, jako u bojovníka.
Proč se tady pořád oháníš imaginárním "někým"? Pokud si ty myslíš, že hrát za bojovníka je těžší, tak napiš proč. Pokud si to nemyslíš, tak je asi čas zamyslet se nad tím, jestli neměl Dalighost pravdu v tom, co psal (že píšeš články o všeobecně jasných věcech a tudíž v podstatě zbytečně).
Dragon: Já jenom nechápu, proč se debata s tebou vždycky zvrhne do hádky. Proč se hádáš, když oba dva tvrdíme to samé a ty se mnou souhlasíš? Já jsem v článku psal, že je těžší hrát za mága, tak proč bych tu měl psát, proč je těžší hrát za bojovníka? Jinak už jsem psal, že beru Dalighostův názor. Jinak jestli ti články na Skilltime přijdou zbytečné, tak není nic jednoduššího, než to nečíst. Svůj názor si už sdělil (vlastně ho už sdělil Dalighost) a nemá moc smysl ho pořád opakovat.
Já se s tebou ale nehádám. Snažím se poskytnout ti protinázor, diskutovat s tebou. Ty souhlasíš s tím, že hraní za válečníka je lehčí, než hraní za mága a myslím si, že každý kdo někdy hrál nějaké RPG tohle ví taky. A teď se zamysli o tom, jaká skupina lidí čte tenhle blog? Lidé, kteří v životě nehráli nějakou hru, nebo lidé, kteří se o hry zajímají a v takovýchto základních věcech mají jasno? Na závěr bych rád zopakoval, že se s tebou nehádám a ze svého pohledu jsem se s tebou ani nikdy nehádal, tak nevím, proč tohle považuješ za hádání.
Dobře, jenom to tak vyznělo. Akorát mi přijde, že všechno co si řekl ty (že to je jasný), tak už řekl Dalighost, takže nemá moc cenu to opakovat. A taky jsem psal, že tento první článek je "jasný", ale v druhý části bude pár mých myšlenek, jak tomu zabránit
Ale jak zabránit čemu? Kdo hry hraje pravidelněji, nebude mít ten problém. Kdo si poprvé pustí nějaké RPG, asi na ten problém narazí, ale holt to si bude muset vyzkoušet sám, co mu vyhovuje a co je jak složité.
Jak zabránit frustraci hráče, když si vybere povolání, které ho nebaví nebo které nechápe. Podle mě ale nemá cenu tady rozebírat článek, který vyjde za pár dní. Počkejme a nechme tuto diskuzi na potom.
Jak zabránit frustraci hráče, když si vybere povolání, které ho nebaví nebo nechápe? Nechat ho, aby hru rozehrál znovu za jinou postavu a zjistil, která ho baví víc. A pokud už má něco odehráno, bude to vědě sám dobře. (Mě třeba hraní za mága docela baví, ale zloděje bych hrát nemohl. Zkoušel jsem to a fakt ne.) Takže metoda pokus omyl.
Dragon: No právě. Určitě existuje nějaká elegantnější design volba, kterou by si předešel této frustraci, aniž by hráč musel začínat celou hru od znova. O tom bude příští článek, tak nemá cenu nad tím tady spekulovat.
Jinak proč tě nebaví hrát za zloděje?
Já si myslím, že těch voleb asi moc nebude (spíš asi žádná), ale na druhý díl článku si nenechám ujít.
Hra za zloděje je na mě moc "nepřímá". Rád věci řeším jasně a na rovinu - čili v RPG jako válečník, nebo skrze "ukecávání" postav (v Mass Effectu například). Zloděj na to jde moc oklikou a to není pro mě.
Osobně si myslím že záleží na každém systému, třeba v takovém Dungeon Siege byl určitě silnéjší ke konci bojovník. Ale máš pravdu že obecně složitější na hraní jsou mágové (v BG a dalsích hrach na podobnem systemu jsem vzdicky hral za maga :-), na vyssich levelech s kamenou kůží a zrcadlením býval skoro nezabitelný). Asi jediná cesta jak zabránit špatné volbě nezkušeného hráče je popsat mu dostatečně každé povolání před jeho výběrem, případně i styl jeho hraní (samozřejmě tam nemůže být napsáno mág je nejtěžší berte ho jen pokud jste poradnej skiller).
Okomentovat