pátek 24. dubna 2009

Utajení herních mechanismů, část 1/2

Co myslíte, jaká je největší výhoda stolních her oproti videohrám? Pro mě je to určitě fakt, že ve stolní hře máte absolutní přehled, protože všechny herní mechanismy a výsledky akcí jsou prováděny samotnými hráči. Proč tedy vývojáři utajují herní mechanismy před hráči?

Ve stolních hrách mají účastníci hry dvě role – hráči a rozhodčí. Manipulujete s herními objekty podle sady mechanismů a musíte dávat pozor, aby tato pravidla dodržovali ostatní hráči. Když hrajete multiplayer videohry, tak protivník prakticky nemůže podvádět, protože mu to hra fyzicky nedovolí. To je kvůli tomu, že v elektronické hře situaci vyhodnocuje a vypočítává počítač, takže nad hrou nemáte žádnou kontrolu. Není tu žádný prostor, aby hráči byli i nadále také rozhodčími. Největší výhoda stolních her tedy je, že hráč vždy ví, co se děje a co s tím může dělat.

Proč je to tak špatný, když se hráč ve videohře zcela neorientuje v herních mechanismech? Nestačí přece, aby věděl, co má dělat? Pokud hráč nemá absolutní pochopení hry, nemůže vymyslet výherní strategie a taktiky. Vymyslet nějakou taktiku znamená vymyslet plán, s kterým dosáhnete lepších výsledků. Abyste toto mohli udělat, musíte brát v úvahu každý faktor, a to ve videohrách většinou není možné. Mnohokrát tak hráč plýtvá herním časem, když se snaží zjistit nějaké pravidlo, s kterým by ho hra měla seznámit. Frustrující? Pro mě určitě.

Příkladů je spousta v každé hře. Hrajete RPG za mága a chystáte se přepadnout tábor banditů? Podle toho jakým způsobem se vám regeneruje magenergie (když dosáhnete vyššího levelu/časem atd.) byste zvolili jinou strategii. Co v FPS? V mnoha hrách je těžké přijít na to, proti jakým nepřátelům se vyplatí jaká zbraň, protože neznáte údaje té zbraně a toho nepřítele. Arkáda? Jaký objekty se vyplatí sbírat, za jaký dostanu nejvíce bodů? Co RTS? Opět neznáme přesné podrobnosti o jednotlivých jednotkách. Vyplatí se v Supreme Commanderovi kolem věží budovat zdi? Musíme předem znát, jaká je pravděpodobnost, že protivníkova střela zasáhne zeď a ne věž. Jak je vidět, pravidla se hodí znát ve všech žánrech a ve všech hrách.

Sečteno a podtrženo, hráči chtějí znát, jak hra funguje a jak nakládá s jejich akcemi, ať už ze strategického hlediska nebo ze zajímavosti. Stolní hry v tom mají výhodu, protože všechny výpočty dělají hráči a pokud jsou si všichni rovni, Vývojáři by měli tyto informace zveřejnit tím, že je dají do hry nebo do manuálu. Tím by se eliminovala výhoda stolních her a elektronické hry by se staly mnohem pochopitelnější, čili přístupnější.

Odkaz na druhou část

2 komentáře:

Art-c řekl(a)...

Podle mě je celá problematika úplně jednoduchá. Rozdělil bych to celé na dva případy pojetí zpřístupnění informací o herních mechanismech samotnému hráči:
1) jako reálný život, neznáme přesně jak svět funguje
2) naprostá znalost světa, hráč přesně ví jaký bude mít jeho akce následek
Pokud jde hře (ať je stolní nebo na PC) o reálnost, je správné, aby hráči zakryla herní mechanismy a on se mohl ponořit do atmosféry a mohl jednat jako by jednal v reálném životě (pokud jde o stolní hru, jde hráčům částečně zakrýt herní mechanismy, i když je to pak častokrát mnohem složitější). Pokud jde ve hře o taktiku a strategii, je správné aby hráč měl plné povědomí o tom jak hra funguje... Proto bych rozlišoval případy například atmosferické FPS nebo harcore strategie... v každém jde o něco jiného. U stolních her, což jsou převážně RPG, jde pak o dohodu mezi hráči, jak si transparentnost pravidel nastaví...

dteiml řekl(a)...

Art-c': Trochu si mě předběhl. Na problematiku o tom, jestli by hráč měl znát všechny herní mechanismy, se podíváme ve druhé části. Jinak s tebou ale souhlasím.

Okomentovat