neděle 8. února 2009

Pirátství her, část 1/2

V tomto článku v bodech vystihnu proč je nemorální stahovat hry.

  • Všichni známe reklamu z kina – auto byste neukradli… Zkoušeli jste se nad tím někdy zamyslet? Třeba na tom něco pravda bude. Ukradli byste tu peněženku nebo to auto? Tak proč zrovna hru? Je to stejně špatný a nemorální jako jít do kamenného obchodu, vzít si tu hru a utéct. Proč si myslíte, že nelegálně sehnat nehmotný produkt je o něco lepší než nelegálně sehnat hmotný produkt? Děláte to kvůli tomu, že na internetu vás nemůžou chytnout zatímco v obchodě ano? Kradete rohlíky v obchodě, když se prodavačka nedívá? Krást virtuální produkty je stejně špatné.

  • Tím, že stahujete, tak ničíte PC jakožto herní platformu. V poslední době je velkým trendem vydávat hru na PC opožděně oproti konzolové verzi. Vývojáři se tím pojistí proti komerčnímu neúspěchu daném velkou mírou pirátství. Někdy hra na PC nevyjde vůbec. Chcete podporovat konzolovou budoucnost, kde bychom při hraní CS:S všichni v rukou drželi gamepady? Nebo chcete dále hrát na PC? Je to na naše volba, jaká platforma přežije. Pokud konzole ovládnou trh, stejně si hry nakonec budeme muset kupovat. Kradení her nikam nevede.

  • Warezáci se kolikrát svými výdaji blíží k člověku, který hry kupuje. Vzhledem k tomu, že měsíčně stahují desítky GB, mívají musejí mít mnohonásobně větší disk, aby to všechno pojal. Normálnímu uživateli stačí 8 Mbitová rychlost na multiplayer střílečky, warezák však musí mít 16 Mbit, aby to stíhal všechno stahovat. A to ani nemluvím o účtu za elektriku, na kterém se výrazně projeví každodenní ponechání zapnutého PC přes noc.

  • Známý argument podporující pirátství her je, že jsou předražené. Pokusím se to srovnat s podobnými zábavami. Tentokrát přijde na kalkulačku.

    • Jako první je na řadě filmy. Když jdete do kina, zaplatíte 100 Kč a dostanete přibližně dvě hodiny zábavy, tzn. 50 Kč/hod. Když si film koupíte a třikrát ho shlédnete, vychází to ještě dráž – 100 Kč/hod (600 Kč, 6 hodin).

    • Hudba už je na tom lépe. Za 1$ (v současném kurzu cca 20 Kč) si koupíte jednu písničku, která vám vydrží tak na 30 poslechů (tzn. cca 90 minut = 1,5 hodiny). Vyjde vám, že zaplatíte celkem cca 13 Kč/hod. Na druhou stranu musíme brát v úvahu i fakt, že poslouchání hudby je pasivní zábava, takže teoreticky za ní platíte i při jiný činnosti.

    • Dále jsou knížky. Kniha stojí cca 400 Kč a tipnu si, že vám vydrží tak 20 hodin, to dává cca 20 Kč/hod.

    • Poslední na řadě jsou hry. Novou hru koupíte za 1000 Kč a zabere tak 25 čistého herního času. Když k tomu ale přičtu i vedlejší aktivity jako tvoření a zkoušení nových map a modů, cheaty, znovuhratelnost, machinima, multiplayer, čtení/zapojení se do fór a další, vyjde vám to tak na 40 hodin. To nám dá 25 Kč/hod při koupě zcela nové hry. Avšak jde kupovat i hry pár let staré za 199, které vás vyjdou tak na 5 Kč/hod.

  • Spotřebitel téměř každého trhu si vždy stěžuje, že by daný produkt nebo služba mohla být levnější. V herním průmyslu to navíc umocňuje fakt, že ukrást hru je velmi snadné a téměř bez rizika. Tyto řeči jsou jenom výsledek přirozené lidské potřeby oprávnit si každou akci, kterou udělá, i tu značně nemorální. Pokud vám hry přijdou předražené, tak je nekupujte. Žijete způsobem, že když vám něco přijde moc drahé (např. závodní auto) tak to ukradnete? Tak proč byste měli krást hry?

Do čtyř dnů se můžete těšit na článek Pirátství her, část 2., což bude také poslední příspěvek v této sérii a bude obsahovat další argumenty.

Odkaz na druhou část

 

Značky Technorati: ,,

5 komentáře:

Bigfoot řekl(a)...

Ahoj... Pěkné. Jsem proti pirátství v herním průmyslu, i když pirátství ve směru filmovém zase tolik neodsuzuji. Zachraňme PC jako herní platformu!
Celý článek se povedl, jen opravit pár chybiček z roztržitosti a bude to dokonalé.

dteiml řekl(a)...

...chybiček z roztržitosti: co máš na mysli?

Anonymní řekl(a)...

Tenhle clanek je sracka.
1) piratstvi na konzolich existuje skoro ve stejne mire jako na PC, jedinej problem je ze ne kazdej "noob" umi zprovoznit palenou kopii na konzoli
2)Koupit si "super" horkou novinku, hru za akcnich 1399,-... pani doma zjistim ze ta hra je nudna k smrti, ze ji za 2-3 dny dohraju a co ted? vyhodil jsem 1,4k za neco k cemu uz se nikdy nevratim. Z dema s vetsinou dozvim akorat jak mi hra pobezi...

diky bohu za lidi jako razor1911

P.S.: Kdyz hru hrajete online bavi vas, tak sem rozhodne pro si ji koupit.
P.S.S.: MMORPG vladne pocitacum a to se nezmeni.


by GrAF

dteiml řekl(a)...

Tvuj komentar je sracka.
1) Pockej, ty si vazne myslis, ze piratstvi je "skoro ve stejne mire jako na PC"? Opomineme ty miliony zprav od vyvojaru na PC za poslednich par let (napr. World of Goo, Crysis, Titan Quest nebo Zaklinac. Je zvlastni, ze zadne takova zpravy pochazeji od konzolovych gigantu, kteri podle VGChartz si libuji v milionech.
Pojdme se tedy podivat na nejaka skutecna fakta. Podle teto stranky a prodeju PC verze CoD 4 (1.88 milionu) a Xbox 360 verze (7.04 milionu) nam vyjde, ze pouze kazda 120. Xbox verze je ukradena, zatimco u PC je to priblizne kazda 3. verze. Snad ti tohle bude stacit abych te presvedcil o tvem mylnem nazoru.
2) Musis si o hre zjistit vice informaci. Taky kdyz si koupis novy auto tak si nestezujes, ze jezdi moc pomalu. Me dema vetsinou vyhovuji, protoze se z toho clovek dozvi mimo jine i ovladani a jak se hra bude priblizne hrat.

Anonymní řekl(a)...

No, k tomuto bych se rád vyjádřil. Ano, krást hry je špatné. Ale na druhou stranu společnosti jako EA chrlí do světa obrovské množství naprosto fekálních her. Ano, chci si tu hru zahrát, nevím o jejích nekvalitách, no a koupím si nějakou konzoloidní zrůdnost, špatnou konverzi nebo tak něco. Hra by měla kvalitami odpovídat ceně. Tudíž všechny hry pirátím, po tom co je dohraju tak si je koupím (pokud to za to stojí), takže takhles mám zhruba polovinu legálních her (teď už je mažu, ale v minulosti se to muselo pálit etc.).

Okomentovat