středa 11. března 2009

LEVEL vs. SCORE

V České republice se za dobu své existence objevilo mnoho herních časopisů. Z hlavy mě napadá Doupě, Excalibur, LEVEL a SCORE. Nakonec však zůstaly pouze poslední dva, který se sebou vedou již dlouholetou válku. Rád bych se k tomuto soupeření vyjádřil. Po dlouhé době jsem si koupil SCORE 181, které v bodech porovnám s LEVEL 175.

 

SCORE < LEVEL

V čem je SCORE horší než LEVEL?

  • Nezajímavé dopisy – jednoznačný mínus. Zatímco v LEVELu jsou dopisy plné úvah a zajímavých zážitků, ve SCORE buďto odpovídají na otázky tázané redakcí nebo sami kladou stupidní otázky. Někdy si říkám, chudák SCORE, že musí těmto čtenářům odpovídat. Většina otázek (kdy vyjde hra X) stačí zadat do Wikipedie. Zde je citace hned z prvního dopisu:

“Takže nejdřív na začátek jsem se chtěl zeptat, kdy vyjde Mafie 2, nebo zdali už vyšla, jelikož kámoši říkají, že ji mají. Nevím, co je na tom pravdy a jestli si to nespletli s nějakou jinou hrou.”

  • Horší plné hry – pořád mi přijde, že LEVEL má lepší plné hry. Argument, že SCORE jich má více, mi přijde bezpředmětný, protože to většinou jsou hry, které se ani neobjeví v českých obchodech, jejich kvalita je pochybná a stejně si je nejspíš nezahrajete.
  • Horší design – velmi plýtvá s místem, jen se podívejte na okraje u každé stránky.
  • Recenze jsou pozdě – ani nevím, jak to dělá, ale LEVEL mívá recenze mnohem dříve i než americké internetové herní weby! Pomatuji si například případ Sacred 2, kdy podle Gamerankings byla první recenze na internetu více než měsíc po LEVELu a server IGN ji recenzoval dokonce až téměř 7 týdnů později. Že by LEVEL pravidelně porušoval embarga na recenze? Tak jako tak má recenze téměř vždy dříve než SCORE.
  • Žádná tabulka o hře v Novinkách – v LEVELu je užitečná tabulka, kde je vidět výrobce, žánr, země původu, platformy, datum vydání atd. Ve SCORE musíte přečíst celý článek, abyste se tyto informace dozvěděli.
  • Články jsou většinou méně informativní.
  • Velmi vysoká hodnocení pro hry – nevyužívají tím tedy celou škálu.
  • Oddělená konzolová rubrika - nechápu proč není v časopisu.
  • Časté chyby – nejsem rýpal, ale nejenom gramatické chyby redaktorů se ve SCORE vyskytují mnohem častěji než v LEVELu.
  • Metacritic – hodnocení SCORE se narozdíl od LEVELu nezapočítává do internetové databáze Metacritic.

 

SCORE > LEVEL

V čem je SCORE lepší než LEVEL?

  • Lepší témata – bývá jich více a jsou to více úvahy než informativní články, jak je tomu u témat v LEVELu.
  • Více stránek - s konzolovou přílohou více stránek než v LEVELu.
  • Pravidelné rubriky – některé rubriky např. Jízdní řád, Sekli jsme se?, nebo Nákup/Klad/Zápor/Úlet/Číslo měsíce.
  • Povídky – fiktivní povídky z herních světů jsou napínavé.
  • Články jsou většinou čtivější.

 

Závěr

Jak z článku jde odvodit, podle mě je LEVEL pořád lepší než SCORE. Na druhou stranu jsem zpozoroval, že se tento rozdíl časem zmenšuje. Jaký tedy bude SCORE za rok?

26 komentáře:

Anonymní řekl(a)...

To ze se hry neobevi v ceskych obchodech a casak je da jako prilohu je plus, ne? A taky jsem nekde slysel, ze score nejak odpadavaji ctenari vic jak u levelu...

dteiml řekl(a)...

Ritsuka:
Psal jsem: "Argument, že SCORE jich má více, mi přijde bezpředmětný, protože to většinou jsou hry, které se ani neobjeví v českých obchodech, jejich kvalita je pochybná a stejně si je nejspíš nezahrajete."
Za tím si stojím, protože 99,9% kvalitních her vyjde i v ČR. Souhlasím s tebou v tom, že je dobře, že SCORE podporuje malé hry malých studií. Na druhou stranu není od věci podporovat také kvalitní hry jako je Psychonauts nebo Splinter Cell. Jsou také pro čtenáře časopisů většinou atraktivnější než malé a neznámé hry jako Haegemonie.

Unknown řekl(a)...

Musim pochválit za zajímavý nápad na článek. Sám sem dlouho dumal nad stejnou otázkou.
Se všemi argumenty vcelku souhlasím, možná až na "horší design" mě se to nezdá, naopak si myslím ži SCORE je lépe struktorizované a přehlednější.

Redsnake řekl(a)...

Spory o to, zda je lepší LEVEL nebo SCORE jsou na tom stejně jako spory o to, jestli je lepší Intel nebo AMD nebo XBOX 360 nebo PS3. Já osobně jsem v dávných dobách Ice a Andrewa četl SCORE, pak jsem přesedlal na LEVEL (i když to byl v té době outsider), pak jsem četl taky Next Level (u toho mě zánik váážně mrzí) a teď už nečtu z tištěných časopisů o hrách nic (kromě případů, kdy si je koupím kvůli plné hře a to je málokdy). Důvod ? DVD nechci a verze časopisu bez DVD byla zrušena.

Osobně bych LEVELu přiznal další velké plus a to je Michal Rybka a Dan Vávra. Jejich rubriky a články jsou většinou to nejlepší z celýho časopisu.

Krysa řekl(a)...

No vida, slíbils a dodržel. Mám radost. Jenom úplně nevím o žádné válce. Ona se nějaká vede? A já zrovna musel prodat tank, abych měl z čeho zaplatit daně. Kruci.

Unknown řekl(a)...

Jak pise ta Krysa plysova, kdo mluvi o nejake valce? To je prehnany. Konkurence to je, ale konkurenci mas v kazdym myslitelnym odvetvi a malokdy to je fakt valka. Valku z toho udelali vecne prskajici ctenari, je to spise boj mezi priznivci tech taboru nez samotnych casaku.

Taky mi prijde trosku kratkozrake snazit se vyrukovat s nejakou objektivni analyzou postavenou na jednom vytisku. Kdybys to sledoval dele, videl by jsi, ze treba ty plne hry se vzdycky prelevaji z jedne strany na druhou. Pul roku maji lepsi hry Level, pak zase Score, pak zase Level a tak dokolecka.

Pak - Zadne informace ve Score novinkach? Nebo jsi jen proste linej to cist a ty informace si precist? :) Na druhou stranu je zase pravda, ze tabulka se mne taky libi vic. Ale je blbost rikat "zadne info".

Jo a ona ta konzolova priloha ve Score je jako extra casak vedle, jo? Jsem nevedel, zajimavy :)

dteiml řekl(a)...

Sirka: Design je subjektivní, proto jsem spíše hodnotil využití místa. SCORE má mnohem tlustší okraje stránek než LEVEL.

dteiml řekl(a)...

Redsnake: Zrušení Next LEVELu mě také mrzelo i přesto, že jsem ho četl velmi nepravidelně. Jinak úvahy Michala Rybky a Dana Vávry jsou někdy zajímavé a přínosné, většinou se však projeví, že již nemají o čem psát. Dan Vávra často píše o osobních zážitích (např. s Vistou, s natáčením videa, s novým PC) a Michalovy názory už jsem četl nejméně 1000krát, vždy jen jinak přeformulované. Jsou to podle mě spíše postřehy a komentáře než úvahy. Na druhou stranu je to rozhodně lepší, než aby ty dvě stránky byly vyplněny recenzemi na béčkové ruské hry.

dteiml řekl(a)...

Krysa + moolker: Pointa celého článku nebyla vzkázat, že je válka. Zmínil jsem ji v úvodu, abych popsal to konkurenční prostředí, které již existuje přes dekádu a pořád bez jasného vítěze. Jinak ve SCORE jsem několikrát narazil na nárážky na LEVEL, takže toto soupeření nepochází pouze z prskajících čtenářů.

Souhlasím s tebou v tom, že analýza z jednoho výtisku není objektivní. Jsem si toho vědom a proto to také nepokládám jako objektivní pravdu. Tento článek berte s rezervou právě proto, že jsem porovnával aktuální číslo a nezahrnul jsem předešlé výtisky.

"Pul roku maji lepsi hry Level, pak zase Score, pak zase Level a tak dokolecka." Kvalita her je nejvíce subjektivní z celého porování. Jestliže tvrdím, že SCORE mívá horší plné hry, tak to pouze znamená, že hry, které přibalili k časopisu nepovažuji tak zábavné jako hry z LEVELu. Neříkám, že se tobě musí líbil stejně jako mě.

Ve SCORE chybí v sekci Novinky chybí tabulka o hře z LEVEL UPu. Zabírá velmi málo místa a ve většině případů z ní zjistím, jestli mám článek číst nebo ne. Ve SCORE musíte přečíst celý článek, abyste zjistili, kdy hra vyjde nebo jaké studio za ní stojí. Navíc mnohokrát v článku ve SCORE všechny informace z tabulky nenajdete. Pokud ti šlo pouze o to, že jsem napsal "žádné informace," tak jsem to přeformuloval, aby to bylo přesnější.

Nechápu tvojí otázku. Ano, konzolová příloha byla oddělená od samostatného časopisu. Nepovažuji to za "extra casak."

Unknown řekl(a)...

V pohodě, já se na nic neptal, říká se tomu "řečnická otázka" :)

Adam Homola řekl(a)...

Třeba já osobně považuju za lepší Level. Čtu ho od roku 1997. Pak zhruba v 1998 jsem si k tomu kupoval i Score. Asi tak za dva roky jsem se musel rozhodnout jen pro jede, protože dávat v té době skoro tři stovky za dva stejné časopisy byl pro mě velký luxus. Vybral jsem si Level, který mě přišel kvalitnější a tak nějak "dospělejší". Od té doby jsem si Score nekoupil, takže nemůžu posuzovat.

Level má v mých očích ohromnou výhodu v redakci a autorech - lidi vytvářející Level se obměňují jen velmi zřídka, tudíž je to pořád víceméně stejná sestava. A Level pro mě není časopis, ale jsou to ty lidi. Jen kvůli těm lidem jsem si předplatil Next Level. Kdyby začalo vycházet nějaké Next Score, tak ani nehnu brvou.

Takže zhruba před deseti lety mi přišel Level kvalitnější a od té doby Score neřeším. Stačí mi Level plus asi tak třicet herních webů :).

dteiml řekl(a)...

Třicet herních webů: Tak to jsme na tom velmi podobně. Naštěstí jsem však nedávno zjistil, že mě nebaví každý den strávit několik hodin čtením těch stejných zpráv z třiceti různých serverů. Trochu jsem vyčistil RSS čtečku a dnes tam z velkých serverů mám pouze Edge-Online, The Escapist a Gamasutra Features.

Anonymní řekl(a)...

Art-c'
LEVEL jsem četl pěknou řádku let a SCORE si jednou za čas koupil a samozřejmě že válka existuje.. tohle není o konkurenci... nevím jak je tomu dnes, ale dřív existovali ti co četli LEVEL a ti co četli SCORE, navzájem se nenáviděli... byla to válka, dnes jsem z toho asi už vyrostl, ale řeknu vám... byla často dost sranda, každý měl své oblíbené recenzenty a rubriky a celé to bylo jen o těch lidech co ten časopis dělají. To bude hlavní výhoda levelu. je z něj cítit tahle silná sepjatá atmosféra. Score - plné vulgarismů a jednoduchosti - mu nemůže šahat ani po paty...
Jinak design je sice subjektivné ale nemůžeš to hodnotit ani podle okrajů... Jediné trochu stěšžejní informace budou - množství textu na stránce v poměru ke kvalitě a informovanosti obrázků či okolního designu.

Marek Osvald řekl(a)...

To, proč Level má recenze dříve, než americké weby je dáno jejich šedou morálkou v oblasti recenzí. Level se nezdráhá za úctyhodných 199,- recenzovat dema, nedokončené a uniklé verze, dokonce i pirátské ripy, ve kterých spousta funkcí třeba i chybí.

dteiml řekl(a)...

Marek: Jaké máš důkazy?

Michy řekl(a)...

Me vice vyhovuje score .. plakat pekny a opravdu lepsi hry ... score ma gothic 2 a level po roce prida akorat datadisk (a nic vic) a co se tyce aktualnosti recenzi tak ty casaky nevychazeji v jeden den ne ?? tak proste nekdy neco stihne score a nekdy zase level

Michy řekl(a)...

doom48 ale ano taky jsem o tom cetl ale fakt uz nevim kde, nejake NFS myslim recenzovali z dema

dteiml řekl(a)...

Michy: To je docela zajímavý. LEVEL by si tohle dovolovat neměl. Nevíš náhodou, z jakého zdroje si to četl?

Anonymní řekl(a)...

Ve Score vysoká hodnocení? A co v Levelu Fallout 3 10/10, Fable 2 10/10, Oblivion 10/10?

dteiml řekl(a)...

Anonymní: Nechápu, kam tím míříš. Že vyjmenuješ za poslední tři roky tři hry, které v LEVELu dostaly nejvyšší možné hodnocení není důkaz toho, že LEVEL obecně dává vyšší hodnocení než SCORE. Navíc bylo již mnohokrát řečeno, 10/10 se v praxi nerovná 100/100.

Anonymní řekl(a)...

SCORE má mnohem lepší grafiku a neskonale krásnější obálky. Kvalita běžného textu je ve SCORE rovněž lepší a hlavně zábavnější. Level má lepší poslední stránky, tedy úvahové články, byť Rybka někdy sjíždí až k fašismu...

dteiml řekl(a)...

Anonymní: Rybka sjíždí k fašismu? To je docela ostrý. Jaký článek/y máš přesně na mysli?

RedBarDragon řekl(a)...

Tak on Rybka je velkým fanouškem německé techniky z druhé světové války. Pamatuju si článek, kde popisoval, jak si koupil model německého velkorážního železničního děla asi za 3 tisíce. Mně osobně se německá technika z téhle doby taky moc líbí a jejich uniformy a různé řády a medaile také. I když to může znít nechutně, ty uniformy byly prostě slušivé, padnoucí a tak nějak budily respekt. To ale neznamená, že bych já, nebo pan Rybka, byl nacista.

Anonymní řekl(a)...

Koupil sem si nedavno (asi po 10 letech) Score (nemeli Level a ja potreboval neco ke cteni na dovolenou) Co me ve Score prišlo dost trapne jsou jejich narážky na "konkurenci" (tj. Level)
V Levelu sem na ně nenarazil. Prijde mi to docela ubohe a detinske.

dteiml řekl(a)...

Anonym: Přesně tak, toho jsem si všiml u každého čísla SCORE.

Anonymní řekl(a)...

ha a najednou tu to upadlo moc mě to tu bavilo ale už musim xD

Okomentovat