pátek 6. března 2009

Reklama ve hrách

Reklama – odpad kapitalismu či nevyužitý potenciál pro herní průmysl? Reklama je v dnešní době obrovský byznys. Za rok 2007 se na marketingových kampaní celosvětově zaplatilo přes $385 miliard. Já si myslím, že je to velmi přínosné pro herní průmysl, neboť dává vývojáři možnost vydělat peníze i jinak než klasickou platbou zákazníka.

Mnoho lidí reklamu kritizuje, že ovlivňuje podvědomé myšlení lidí a že se jí v dnešní době nedá vyhnout v jakémkoliv médiu. I přesto jsem přesvědčený, že reklama skýtá potenciál, který minimálně v herním průmyslu nebyl plně využit.

 

Výhody

Reklama v praxi funguje tak, že firma platí (část nebo celou) cenu hry vývojáři místo hráče. Ten jí za to poskytuje pasivní službu, v tomto případě “snést” propagaci jejich produktu. Vývojář je tímto dalším výdělkem lépe schopen pokrýt náklady na vývoj a distribuci (a někdy provoz) i s nižší cenovkou samotné hry, protože část nákladů je financována z reklamy. Hru si poté koupí mnohonásobně více lidí (víme, jak velký vliv mají ceny her na prodeje). Mnohdy lze také celou hru financovat pouze z reklamy, což pro zákazníka znamená absolutní luxus. Hráč dostane legálně zadarmo komerční produkt, který však odkazuje na jiné firmy.

Za další výhodu můžeme považovat rozvoj indie a freeware scény. V dnešním světě orientovaným spíše na grafiku než hratelnost se najde jen málo takových, kteří jsou ochotni zaplatit za indie hru (jak dokazují tyto zprávy). Na druhou stranu na rozdíl od plných titulů je u freeware her zcela přirozené, že se před spuštěním hry zobrazí neodkliknutelná reklama, minimálně na herní studio, které za hrou stojí. Proto je reklama ideální způsob výdělku malých herních projektů. Jakmile začne být reklama ve hrách opravdu lukrativní byznys, rozhodně se také zvýší počet originálních indie a freeware her. Lidi, kteří mají talent a dovednosti, ale chybí jim peníze na financování hry, budou rázem moci začít tvořit a zprostředkovávat své nápady.

Poslední výhoda je řešení k známému konfliktu, který se odehrává na platformě PC. Jak jsem psal ve své úvaze o pirátství (1. část, 2. část), mnoho lidí stahuje hry kvůli tomu, že jsou si přesvědčeni, že jsou “předražené.” Nižší nebo nulová cena hry by znamenalo vyjít vstříc těmto “nespokojeným zákazníkům” (podle Valve), čímž by klesla míra pirátství. Problém by akorát mohl nastat při klasické reklamě (viz Typy reklam, dále), kde by někdo nejspíš mohl na internet uploadnout verzi bez reklam a nikdo by o zlevněnou hru neměl zájem.

 

Typy reklam

První typ reklamy představují bannery, texty, videa a jiné. Je to klasická reklama, kterou známe již mnoho dekád (v případě marketingových plakátů dokonce několik tisíciletí, využívali je už starověcí Egypťané) z jiných médií, jako jsou noviny, internet, televize aj. Tato reklama se hodí do hlavního menu, protože tím neruší při ponoření do samotné hry. Její výhoda je naprostá flexibilita, jde použít na libovolné hře. Bohužel mnoho hráčů tento typ reklamy nenávidí (viz zde)a to může poškodit reputaci firmy i samotné prodeje.

Další typ reklamy zahrnuje billboardy ve hře a reklamu vloženou do herního světu. Je to reklama, která rovnou zapadá do prostředí a v dnešní době se objevuje hlavně na závodních a sportovních hrách. Tato reklama poskytuje výhody pro všechny zúčastněné strany. Vývojářům z toho plynou peníze i přesto, že se tím svět stane reálnějším a uvěřitelnějším, protože reklama je přesně tam, kde by ve skutečnosti mohla být. Pro firmu je to také výhodnější než klasická reklama, protože si nad ní nikdo nebude vztekat.

K tomuto typu reklamy taky patří použití specifické značky (např. notebook Apple) postavou. Ve hrách jsem tuto reklamu ještě nikdy nespatřil, ale ve filmech se objevuje často. Možná někdy v budoucnosti, až budou kromě mimozemských bojovníků a obrovských motorových pil (zírám na tebe, Gears of War) vycházet také hry zasazené do současného (ne)normálního života, budou (ne)normální postavy používat (ne)normální mobilní telefony Sony Ericsson, jak je tomu mnohokrát dnes ve filmech (např. v James Bondovi).

Nevýhoda tohoto typu je, že se jen s velkými obtížemi vkládá do světů, které se odehrávají jindy než v současnosti. Přece jenom by bylo zvláštní a komické, kdybychom v Baldur’s Gate potkaly reklamu na McDonald’s!

 

Závěr

Co nám z toho tedy plyne? Rozumné množství reklamy poskytuje mnoho výhod, včetně nižší ceny a tedy více prodaných kopií, částečná eliminace pirátství a podpora nezávislé herní scény. Reklamy lze do hry zakomponovat inteligentně, tak aby nevadila, ale spíše doplňovala atmosféru. Uvidíme za 10 let, jestli poroste byznys herní reklamy. Když už má i Google zájem, tak to bude znamenat něco velkého…

1 komentáře:

Redsnake řekl(a)...

Ohledně product placementu - já teď hraju Midnight Club LA a komunikace v něm jde přes mobil, na kterým je nejen logo T-Mobile, ale i jeho typická melodie :-) Ve hře jsou i další reklamy, ale naštěstí to nepůsobí nepřirozeně a abych pravdu řek, ani je při tom závodění moc nevnímám. Otázkou tak je, jak moc je takováhle reklama třeba ve formě billboardů účinná, když se kolem ní proženeš ve hře v rychlosti 200 km/h.

Okomentovat